Home > Αυτοκίνητο > Πλησιάζει το τέλος των diesel;

Πλησιάζει το τέλος των diesel;

Πλησιάζει το τέλος των diesel;

Με τα κράτη να πιέζουν συνεχώς για όλο και αυστηρότερα μέτρα περιορισμού των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα, σε συνδυασμό με τις απαγορεύσεις -σε πόλεις αλλά και χώρες- των diesel οχημάτων, δημιουργείται ένας κλοιός γύρω από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες πλέον προσπαθούν να εναρμονιστούν στις ανάγκες, προσφέροντας στην αγορά υβριδικά, ηλεκτρικά αλλά και οχήματα με καθαρότερους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ωστόσο όπως όλα δείχνουν, σε κάποια χρόνια από σήμερα, οι diesel κινητήρες θα καταργηθούν, μιας και δεν θα προσφέρονται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Στοιχεία της Jato Dynamics δείχνουν ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες θα υποστούν ισχυρότερο πλήγμα αν απαγορευτούν οι πωλήσεις diesel μοντέλων. O ακόλουθος πίνακας είναι χαρακτηριστικός. Δείχνει το ποσοστό των μοντέλων των αυτοκινητοβιομηχανιών που πουλήθηκαν το 2016 και το 2017 στην Ευρώπη και εφοδιαζόταν με κινητήρα πετρελαίου.

Το 2017, το 50% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στην Ευρώπη διέθεταν κινητήρες βενζίνης (+11% σε σχέση με το 2016). Οι πωλήσεις diesel μοντέλων μειώθηκαν κατά 8%, αντιπροσωπεύοντας το 43,7% των συνολικών πωλήσεων, ιστορικό χαμηλό της τελευταίας 10ετίας, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό αφορούσε υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι αναλυτές πιστεύουν πως η πτώση των πωλήσεων diesel μοντέλων θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια και έως το 2025, τα diesel μοντέλα θα αντιπροσωπεύουν το 28% των ετήσιων πωλήσεων στην Ευρώπη. Κάπως έτσι η ζήτηση και οι τιμές των μεταχειρισμένων diesel μοντέλων όλο και μειώνονται.

Σε ότι αφορά την αγορά της Γερμανίας, η πτώση πωλήσεων των diesel μοντέλων θα συνεχιστεί και φέτος, όπου αναμένεται το 28% των νέων αυτοκινήτων που θα πουληθούν στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης, να διαθέτουν diesel κινητήρα. Τον Ιανουάριο του 2018 οι πωλήσεις τους αντιπροσώπευαν το 33%, 12 μονάδες λιγότερο από το 45% του Ιανουαρίου του 2017. Το 2016 οι πωλήσεις τους αντιπροσώπευαν το 45,8%.

Και στη Μεγάλη Βρετανία, την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά νέων αυτοκινήτων της Ευρώπης, παρουσιάζεται πτώση στις πωλήσεις diesel μοντέλων και μέχρι το 2025 προβλέπεται πως τα diesel μοντέλα θα αντιπροσωπεύουν μόλις το 15% των ετήσιων πωλήσεων.

Αρκετοί πιστεύουν πως το τέλος του diesel ως καύσιμο είναι κοντά. Η Continental θεωρεί πως το 2023 θα είναι η χρονιά που η τελευταία γενιά κινητήρων diesel εσωτερικής καύσης θα ξεκινήσει τις πωλήσεις του στην Ευρώπη, ενώ ο Ponz Pandikuthira, της Nissan βλέπει και αυτός το τέλος των diesel να πλησιάζει. Ένα μέλλον χωρίς κινητήρες diesel βλέπει και ο CEO της Aston Martin, Andy Palmer.

Η Toyota έχει προχωρήσει ήδη στη σταδιακή κατάργηση των πετρελαιοκινητήρων της στην Ευρώπη, μιας και επικεντρώνεται στα υβριδικά και στα ηλεκτρικά μοντέλα. Έτσι εξηγείται πως μόλις το 7% των περσινών πωλήσεων της Toyota στην Ευρώπη αφορούσε μοντέλα με κινητήρες diesel. H Volvo παρότι πέρυσι είδε το 78% των συνολικών πωλήσεών της στην Ευρώπη να διαθέτει κινητήρες πετρελαίου, έχει ανακοινώσει πως δεν θα αναπτύξει ούτε νέους κινητήρες diesel, καθώς το κόστος της μείωσης των εκπομπών οξειδίου του αζώτου καθίσταται εξαιρετικά δαπανηρό.

Είναι σαφές, ωστόσο, ότι τα αυτοκίνητα που θα κινούνται με diesel κινητήρες θα γίνουν σε μεγάλο βαθμό μια ακριβή πολυτέλεια. Η Audi έχει ήδη εισαγάγει στα νέα A8, A7 και A6, έναν diesel κινητήρα που συμμορφώνεται με τα αυστηρά νέα πρότυπα εκπομπών Euro 6d, τα οποία θα τεθούν σε ισχύ τον Σεπτέμβριο. Αλλά όπως καταλαβαίνεις ο κινητήρας αυτός κοστίζει, μιας και διαθέτει ακριβή τεχνολογία -αισθητήρες, καταλύτες, AdBlue κτλ-, τεχνολογία που δεν μπορεί να μπει σε φθηνότερα αυτοκίνητα, μιας και θα ανέβασε υπερβολικά το κόστος τους.

Ωστόσο η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να γυρίσει τόσο εύκολα την πλάτη στο diesel. Οι κινητήρες που χρησιμοποιούν diesel ως καύσιμο είναι 20% έως 30% πιο αποδοτικοί από τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες. Αυτό καθιστά το diesel κρίσιμο για την επίτευξη του στόχου των 95 γρ/χλμ εκπομπών CO2 έως το 2021. Πέρυσι ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων CO2 αυξήθηκε κατά 0,3 γρ/χλμ, καταλήγοντας στα 118,1 γρ/χλμ. Ήταν η πρώτη φορά που σημειώθηκε άνοδος του μέσου όρου CO2 και αυτή οφείλεται στην πτώση των πωλήσεων diesel μοντέλων, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ζήτηση για SUVs και crossovers.

Σύμφωνα με τον CEO της VW, Herbert Diess, η απώλεια του στόχου των 95 γρ/χλμ εκπομπών CO2, θα μπορούσε να κοστίσει στην VW 140 εκατ. ευρώ ημερησίως! Το VW Group ετοιμάζει δεκάδες ηλεκτρικά και ηλεκτροκίνητα μοντέλα, αλλά οι πωλήσεις τους ίσως δεν επαρκούν για την εξισορρόπηση των εκπομπών CO2.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να βασίζονται σε κυβερνητικά κίνητρα που συμβάλλουν ουσιαστικά στην προώθηση των πωλήσεων των plug-in, των υβριδικών και των ηλεκτρικών μοντέλων. Η μείωση αυτών των προνομίων θα μπορούσε να βλάψει τις αυτοκινητοβιομηχανίες που στοιχηματίζουν σε ηλεκτρικά μοντέλα για να τους βοηθήσουν να επιτύχουν τους στόχους εκπομπών ρύπων.

Διαβάστε περισσότερα στο newslog.gr

Newslog – Αυτοκίνητο