Home > Αυτοκίνητο > Ποιο είναι το αγαπημένο καύσιμο των Ευρωπαίων; Η βενζίνη ή το ντίζελ;

Ποιο είναι το αγαπημένο καύσιμο των Ευρωπαίων; Η βενζίνη ή το ντίζελ;

Ποιο είναι το αγαπημένο καύσιμο των Ευρωπαίων; Η βενζίνη ή το ντίζελ;

Η μάχη της βενζίνης με το ντίζελ καλά κρατεί, όπως φαίνεται στις νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων, ενώ πολλές χώρες ευνοούν άλλες πηγές ενέργειας

Το ντίζελ φαίνεται να κερδίζει σιγά-σιγά την μάχη με τη βενζίνη στην Ευρώπη. Η χρήση του έχει πολλαπλασιαστεί σε όλη τη Γηραιά Ήπειρο τα τελευταία 30 χρόνια. Υπάρχουν έξι ευρωπαϊκές χώρες όπου τα ντιζελοκίνητα αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ του συνολικού στόλου της χώρας. Αυτές είναι η Γαλλία, το Λουξεμβούργο, η Λιθουανία, το Βέλγιο, η Αυστρία και η Ισπανία.

Σύμφωνα όμως με τα στοιχεία της Eurostat για το 2015, το 52% του ευρωπαϊκού στόλου οχημάτων χρησιμοποιεί ακόμη τη βενζίνη. Πολλές είναι οι χώρες που προτιμούν αυτό το καύσιμο έναντι του πετρελαίου. Πανευρωπαϊκά, η Γαλλία έχει τα περισσότερα ντιζελοκίνητα οχήματα με 70% επί του συνόλου του στόλου της και η Κύπρος τα λιγότερα: είναι το 12,5% του στόλου της. Δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για τη χώρα μας. Η Πολωνία είναι η χώρα με τα περισσότερα οχήματα που χρησιμοποιούν άλλες πηγές ενέργειας.

Οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων δείχνουν τι προτιμούν οι ευρωπαίοι καταναλωτές. Παρά το σκάνδαλο με τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα, το 2015 εμφανίζεται μια αύξηση της πώλησης οχημάτων που κινούνται με ντίζελ και αντίστοιχη μείωση της πώλησης οχημάτων που κινούνται με βενζίνη.

Όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία, τα ντίζελ αυτοκίνητα έφτασαν στη μέγιστη δημοτικότητά τους το 2008, όταν πωλήθηκαν 8.211.709 αυτοκίνητα σε ολόκληρη την ήπειρο. Την ίδια χρονιά, οι πωλήσεις βενζινοκίνητων οχημάτων άγγιξαν τις 7.233.662 πωλήσεις.

Το 2008 όμως ήρθε η κρίση και η ζήτηση για νέα αυτοκίνητα μειώθηκε σημαντικά. Κάπως έτσι φτάσαμε το 2014 να πωλούνται 4.913.025 ντίζελ αυτοκίνητα και 3.915.268 βενζίνης. Την επόμενη χρονιά ξέσπασε το Diesegate και το 52% των αυτοκινήτων στην Ευρώπη φορούσαν κινητήρες βενζίνης, ενώ το 37,29% κινητήρες πετρελαίου. Το υπόλοιπο 10,78% διέθεσε υβριδικούς και ηλεκτρικούς κινητήρες.

Το 1992 τα ντιζελοκίνητα αντιπροσώπευαν το 21% των νέων οχημάτων, ενώ το 2015, το 53%.

Σημαντικό ρόλο στην πώληση των ντιζελοκίνητων οχημάτων έχει παίξει και η φορολογία που εφαρμόζει το κάθε κράτος στη συγκεκριμένη αγορά. Άλλα κράτη έχουν ευνοήσει το πετρέλαιο, ενώ άλλα όχι.

Το 1980, η βενζίνη αντιπροσώπευε περίπου τα 2/3 της πίτας στην πώληση καυσίμων και το ντίζελ το 1/3. Πρόσφατα αυτά τα μερίδια αντιστράφηκαν, με το ντίζελ να αντιπροσωπεύει από το 2014 το 75% του συνόλου, όσον αφορά στην πώληση καυσίμων.

Οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο κομμάτι της ενεργειακής κατανάλωσης, σε σχέση με τις αεροπορικές ή τις σιδηροδρομικές, επιβαρύνοντας ιδιαίτερα το περιβάλλον. Αλλά δεν υπάρχουν δεδομένα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο που μπορούν να μας δείξουν το μερίδιο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που οφείλεται στα αυτοκίνητα ή στα φορτηγά.

Ωστόσο, οι πετρελαιοκινητήρες έχουν και αυτοί μερίδιο ευθύνης στη μόλυνση, καθώς εκπέμπουν οξείδια του αζώτου και άλλα σωματίδια, που έχουν χαρακτηριστεί καρκινογόνα, σύμφωνα με έρευνα που έχει γίνει το 2012. Η Ε.Ε. έχει κάνει συστηματικό αγώνα για τον περιορισμό τους.

Μια άλλη πιο πρόσφατη έρευνα στο περιοδικό Nature, το 2017, υπολογίζει ότι τα οξείδια του αζώτου είναι υπεύθυνα για το θάνατο 107.600 ατόμων σε όλο τον κόσμο. Το 80% των θανάτων αυτών έλαβαν χώρα στην Ε.Ε., την Κίνα και την Ινδία.

Διαβάστε περισσότερα στο newslog.gr

Newslog – Αυτοκίνητο