Home > Αυτοκίνητο > Πρωτοβουλία κατασκευαστών ενάντια στην εκμετάλλευση

Πρωτοβουλία κατασκευαστών ενάντια στην εκμετάλλευση

Πρωτοβουλία κατασκευαστών ενάντια στην εκμετάλλευση

Η αυτοκινητοβιομηχανία απορροφά τεράστιες ποσότητες ορυκτών, νερού κι ενέργειας για να την παραγωγή των αυτοκινήτων, καθώς αυτά είναι μεγάλα και πολύπλοκα. Έτσι κατά καιρούς η αυτοκινητοβιομηχανία και τα προϊόντα της έχουν βρεθεί στο στόχαστρο των οικολόγων. Η ατμοσφαιρική ρύπανση στην Γερμανία μετά τον πόλεμο, ήταν η αιτία που δημιουργήθηκε ένα αρκετά δυναμικό οικολογικό κίνημα, άσχετα αν πλέον ενσωματώθηκε. Τα αποτελέσματα αυτού του κινήματος τα βλέπουμε μέσα από τις αυστηρές προδιαγραφές ρύπων, που οδήγησαν στο εμπόριο ρύπων και στην στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Η δε τελευταία θεωρήθηκε από αρκετούς αναπόδραστη καθώς τα αποθέματα των ορυκτών καυσίμων είναι πεπερασμένα, η ιστορία όμως έχει αρκετά οξυδερκή αίσθηση του χιούμορ και η υποτιθέμενη πράσινη βιομηχανία των ηλεκτρικών έχει βρεθεί “ξεβράκωτη” αφού έχει γίνει πρόδηλο σε όλους πως εξαρτάται από ορυκτά σπάνια και αρκετά επικίνδυνους ρυπαντές, για την κατασκευή των μπαταριών.

Ένα από αυτά είναι το κοβάλτιο, συγκεκριμένα η ουσία LiCoO2 χρησιμοποιείται ευρέως στα ηλεκτρόδια μπαταριών με ιόντα λιθίου (Li-ion). Οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες τύπου NiCd (νικελίου-καδμίου) και NiMH (μεταϋδριδίου του νικελίου) περιέχουν επίσης σημαντικές ποσότητες κοβαλτίου. Το σπανιο αυτό μέταλλο λοιπόν εξορύσσεται κυρίως στον Κογκό, πρώην βελγική αποικία και χώρα μαστιζόμενη από πολέμους, πραξικοπήματα, δικτατορίες και ξένες επεμβάσεις. Όπως αντιλαμβάνεσαι οι εργασιακές συνθήκες σε μια χώρα με αυτά τα χαρακτηριστικά είναι αρκετά δυσάρεστες, με συνεχή δυστυχήματα, χαμηλές αμοιβές και παιδική εκμετάλλευση. Όντας ένας τομέας έντασης εργασίας, το εργατικό κόστος παίζει σημαντικό ρόλο στην τελική τιμή. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια ευαισθητοποίηση του καταναλωτικού κοινού της δύσης για την εκμετάλλευση στον τρίτο κόσμο. Αυτό είναι για παράδειγμα ένα από τα UPS (unique selling propositions) του Fairphone, πως είναι ένα τηλέφωνο που δεν περιέχει υλικά που είναι προϊόντα στυγνής εκμετάλλευσης.

Την περασμένη Τετάρτη λοιπόν συναντήθηκαν στον Βερολίνο 10 κατασκευαστές για να συζητήσουν πάνω στην πλατφόρμα/συμμαχία DRIVE Sustainability. Θα μπορούσαμε να το μεταφράσουμε βιώσιμη αυτοκίνηση, αλλά αυτό δεν έχει μεγάλη σημασία, αυτό που όμως έχει είναι πως οι VW, Toyota Motor Europe, Ford, Daimler, BMW, Honda, Jaguar Land Rover, Volvo Cars, Scania και Volvo Trucks, συζήτησαν και προτίθενται να συμφωνήσουν πάνω σε κανόνες δεοντολογίας για τα ηθικά, περιβαλλοντολογικά, εργασιακά, ανθρωπιστικά ζητήματα που σχετίζονται με τον χώρο των πρώτων υλών και την αλυσίδα προμήθειάς τους. Βέβαια κάτι τέτοιο δεν θα λύσει τα προβλήματα του τρίτου κόσμου (ούτε τα δικά μας), αλλά τουλάχιστον είναι ένα βήμα προς την λύση η αναγνώριση από επίσημα χείλη, πως υπάρχει πρόβλημα.

Διαβάστε περισσότερα στο newslog.gr

Newslog – Αυτοκίνητο